Social mediabeheer vraagt om een scherpe pen én oog voor detail. Of je nu een zakelijke pagina beheert, een persoonlijke blog promoot of een community onderhoudt, foutloze en krachtige posts zijn essentieel om je boodschap professioneel en overtuigend over te brengen. In deze blog lees je praktische tips voor grammaticaal correcte en aantrekkelijke social mediacontent.
Schrijf voor je doelgroep
Het lijkt een open deur, maar toch wordt er vaak niet écht bij stilgestaan tijdens het creëren van social mediapost. Zorg ervoor dat je je publiek kent. Wie wil je aanspreken? Is de toon naar je doelgroep formeel of juist informeel? Door je taalgebruik aan te passen aan je doelgroep, zorg je ervoor dat je boodschap aankomt.
Bijvoorbeeld:
- Formele toon: ‘Onze nieuwste collectie is nu verkrijgbaar. Neem een kijkje op onze website.’
- Informele toon: ‘Hé! Heb je onze nieuwe collectie al gezien? Check ‘m snel online!’
Hou het kort en bondig
Social mediagebruikers houden van snel scrollen, ze willen namelijk steeds iets nieuws zien. Hou je posts daarom compact en dus kort. Gebruik korte zinnen die gemakkelijk leesbaar zijn en vermijd overbodige woorden tijdens je social mediabeheer.
Bijvoorbeeld:
- Langdradig: ‘We willen jullie eraan herinneren dat onze nieuwe actie morgen eindigt, dus als je er nog gebruik van wil maken, moet je snel zijn.’
- Kort en krachtig: ‘Laatste kans! Onze actie eindigt morgen!’
Zorg voor correcte spelling en grammatica
Een post vol spel- en grammaticafouten komt slordig over en kan je geloofwaardigheid verminderen. Lezers vinden een post vol fouten irritant en het kan je onaardige reacties opleveren. Voorkom dat door op de volgende dingen te letten:
- d/t-fouten: controleer werkwoordspelling met simpele regels zoals ’t ex-kofschip.
- Verkeerde interpunctie: gebruik geen overdaad aan uitroeptekens en zet komma’s waar nodig.
- Anglicismen: pas op met Engelse woorden en uitdrukkingen die verkeerd zijn vertaald.
Laat iemand anders je posts lezen voordat je ze online zet. Dit voorkomt een groot aantal fouten.
Wees consistent in stijl en toon
Een herkenbare schrijfstijl werkt in je voordeel, het versterkt namelijk je merk. Kies bijvoorbeeld voor een vaste aanspreekvorm (je/jij/u) en blijf dat consequent gebruiken tijdens je social mediabeheer.
Bijvoorbeeld:
- Inconsequent: ‘Wij helpen je graag verder. Heeft u vragen? Neem gerust contact op.’
- Consequent: ‘Wij helpen je graag verder. Heb je vragen? Neem gerust contact op.’
Voeg een call-to-action toe
Een sterke social mediapost eindigt met een actie. Wat wil je dat de lezer doet? Door een duidelijke call-to-action (CTA) toe te voegen, vergroot je de kans dat mensen reageren.
Bijvoorbeeld:
- ‘Laat weten wat je ervan vindt in de reacties!’
- ‘Bekijk de link in onze bio voor meer info.’
- ‘Bestel vandaag nog en ontvang 10% korting.’
Gebruik foto’s en video’s
Een tekst pakt de lezer nog beter in combinatie met aantrekkelijke foto’s en video’s. Zorg dat de afbeelding of video past bij je boodschap en dat het versterkt wat je zegt. Let ook op de tekst die je in je visuals zet; fouten hierin vallen extra op.
Probeer en leer van je resultaten
Niet elke post zal succesvol zijn en dat is oké. Analyseer welke berichten goed presteren en waarom. Misschien zijn posts met humor populairder bij jouw doelgroep of werkt een vraag in de post om interactie te genereren. Alleen door het te proberen, kom je erachter wat voor jou werkt.
Het maken van foutloze en krachtige posts op social media is een combinatie van taalgevoel, doelgericht schrijven en aandacht voor detail. Door je teksten kort en bondig te houden, correct te schrijven en consistent te zijn in toon, creëer je content die opvalt en die indruk maakt op je volgers. Vind je het moeilijk om te groeien op social media, laat Goed Verwoord jouw account(s) dan beheren.